Aqua-fit

Aqua-fit is een combinatie van Aqua-jogging, Aqua-aerobics, Aqua-steps, Aqua-fietsen en conditietraining d.m.v. het zwemmen van banen.

Bij aqua-jogging is er totaal geen schokbelasting door het gebruik van een wetbelt en het trainen in diep water. Ook bij deze les worden verschillende materialen gebruikt. De diverse loopvormen en waterweerstand van de tenen tot de schouders maken deze training behoorlijk intensief

De Wetbelt is een van kunsstof vervaardigde brede band die zo’n groot drijfvermogen heeft dat hoofd en nek zonder spierkracht boven water blijven en die de drager in staat stelt in diep water te staan en vrij te bewegen.

  • Bij oefeningen in het water verbrandt men ongeveer 1000 cal/uur. Op de vaste bodem 600-700 cal/uur. Dus met een zelfde oefening in hetzelfde tempo uitgevoerd verbrandt je in water 20% tot 40% meer calorieën dan op het droge door:
    • constante weerstand in het water
    • grotere totale weerstand

Onderzoek heeft uitgewezen, dat 30 minuten lopen in water hetzelfde is als 90 minuten lopen op het land.

aquajogging  

Aqua-aerobic is vergelijkbaar met aerobic op het land, met dit verschil dat de les volledig high-impact is. Door de weerstand van het water wordt ook de schokbelasting op de spieren en gewrichten beperkt. Om alle spieren te laten bewegen worden er verschillende materialen gebruikt zoals wetshapers, beendrijvers en dumbells.Het materiaal wat bij Aqua-steps het belangrijkste is zijn de steps. Diverse pasjes worden op en rond de step uitgevoerd. De hoogte van de step zorgt voor een intensieve les. In deze les is het water ongeveer op borst diepte.

 

 

aquaspinning_zw.jpg Aqua-fietsen is de nieuwste vorm van aquasport. Op de speciale waterfietsen wordt een zeer intensieve les neergezet. Het speciale draaimechanisme van de  “fiets” maakt het mogelijk om zowel voor als achteruit te trappen. Dat is juist wat deze wat deze fiets zo uniek maakt. Er kan een trainingsprogramma op uitgevoerd worden waarbij niet alleen de benen, maar ook de romp en armspieren stevig worden getraind. De fiets kan ook gebruikt worden als extra hulpstuk waarmee men zelfs de buik- en opdrukoefeningen kan doen. Al met al maakt Aqua fietsen tot een uitermate enerverende en uitdagende activiteit. Het dragen van waterschoenen wordt aanbevolen.

 

Conditietraining door middel van banen zwemmen is een mooie manier om b.v. de conditie te testen. Die doen we door bijvoorbeeld de coopertest. Op het schema kunt u zien hoe het met uw conditie is gesteld.

conditieniveau   

Leeftijdsgroep

13-19

20-29

30-39

40-49

50-59

gezwommen afstand in meters

1.
zeer zwak

M

< 500

< 400

< 350

< 300

< 250

V

< 400

< 300

< 250

< 200

< 150

2.
zwak

M

500-599

400-499

350-449

300-399

250-349

V

400-499

300-399

250-349

200-299

150-249

3.
middelmatig

M

600-699

500-599

450-549

400-499

350-449

V

500-599

400-499

350-449

300-399

250-349

4.
goed

M

700-799

600-699

550-649

500-599

450-549

V

600-699

500-599

450-549

400-499

350-449

5.
uitstekend

M

> 800

> 700

> 650

> 600

> 550

V

> 700

> 600

> 550

> 500

> 450

De Aqua-fit les kan bestaan uit verschillende combinaties van bovenstaande sporten, of er staat één centraal. Kortom een zeer afwisselende sport.

*Let op, het oefenen op zich leidt niet tot gewichtsverlies! Spieren zijn zwaarder dan vet en als vet plaats maakt voor meer spierweefsel kan je gewicht zelfs toenemen. Toch zie je er slanker uit, daar spieren steviger zijn en daar gaat het toch vaak om.

Kosten

€ 25,75 voor   5 lessen (7 weken geldig)
€ 38,50 voor 10 lessen (7 weken geldig > voor meerdere keren aquasporten per week)

Lesduur 45 minuten
Wanneer Donderdagavond van 19.15 – 20.00 uur
Tijdens de schoolvakanties van de openbare scholen in Zuidlaren wordt er geen les gegeven.
Opgave NIET NODIG !!!
Share This